Vorige week was het de week van de bas….. Nee, natuurlijk, we zaten toen nog met de trompet als instrument van de maand, maar vorige week is er 2 keer een basgitaar binnengebracht met een hulpvraag. En dat lossen we dan graag op, alles voor de klanten!

Basgitaar 1 was een Ibanez bas die we zelf aan deze bassist hadden verkocht. Een ouderwetse muzikant die vooral wat moeite had met de batterij die hij van tijd tot tijd moest vervangen. Maar alles went. De elektronica weigerde dienst. Op een normale basversterker kregen we er alleen maar gekraak uit. Wat mij opviel was wel dat de elementen wat geoxideerd waren, zo ook de snaren. De bassist vertelde dat hij in de Corona periode niet veel op zijn elektrische bas had gespeeld omdat hij vooral de contrabas speelde als hij voor zich zelf aan het musiceren was.

Gelukkig hebben we onze reparateur. Die kan werkelijk alles op gebied van elektronica. Maar dit had hij nog niet eerder gezien. De hoes zat vol met kattenharen en vanuit de binnenkant, waar de elementen waren vast gesoldeerd, ontsnapte een penetrante geur.  Er was veel mis, maar de reparateur stelde voor om de bas “passief” te maken. Ik vond dat een goed idee, immers de bassist had al moeite met de batterijen…..

Toen de basgitaar klaar was en de bassist hem kwam halen, kwam de aap – of liever de kat – uit de mouw: regelmatig lopen er zwerfkatten bij hem binnen die blijkbaar een alternatief voor een kattenbak hadden gevonden. De ombouw naar passief stond de bassist aan en met het advies om toch wat zorgvuldiger te zijn met waar je je instrument neerzet, ging de bassist geheel tevreden naar huis.

Basgitaar 2 was een gele Fazley. Geen merk dat wij verkopen, maar de bassiste vond de prijs wel zeer aantrekkelijk. De E snaar was echter gesprongen bij een poging de bas gestemd te krijgen.

Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat deze breuk van de E snaar door het stemmen kwam; de snaar zat ook muurvast in het stemmechaniek. Het lijkt er meer op dat het instrument geretourneerd was vanwege klachten en zonder controle weer doorgeleverd. Daar gaan wij toch anders mee om!

Moeder die mee was voelde zich toch wel enigszins opgelaten om een reparatie te laten verrichten aan een instrument dat niet bij ons gekocht was, maar ik verzekerde haar dat dat voor ons geen enkel probleem is. Door het probleem voor de bassiste op te lossen weet ik zeker waar ze de volgende keer naar toe gaat als ze een instrument zoekt!

De E snaar vervangen en toen maar gaan stemmen. Dat was  een hele uitdaging. De hals stond veel te vlak en de snaren kletterden allemaal. Dus eerst maar even de hals gesteld, snaren geïntoneerd en gestemd en al snel kwamen er geluiden uit de bas die dichter bij het verwachtingspatroon van de bassiste kwamen dan wat ze eerder die dag had gehoord.

Binnenkort komt ze terug. Voor een basversterker.