Op dit moment worden wij geconfronteerd met prijsstijgingen van ons assortiment. Dit komt omdat de industrie en bouw te maken hebben met hogere grondstofprijzen, transporten en inkoopprijzen. En onze groothandels hebben ook last van gebrekkige leveringen en langere levertijden van producten uit China.

Containerprijzen zijn enorm gestegen

Dit is de situatie die ABN Amro schetst in hun meest recente retailanalyse. Wat ook niet gunstig is, is dat door de uitbraak van de coronacrisis er een tekort aan containers is ontstaan, waardoor de prijzen verder omhoog gaan. “Inmiddels heeft geen enkele vervoerder nog ongebruikte containers ergens in de wereld liggen; alle beschikbare containers zijn met de huidige hoge prijzen nu wel in de vaart.”

Tel daarbij de verder ontregelde toeleveringsketens door het vastgelopen containerschip Ever Given in het Suezkanaal afgelopen maart en de sluiting van een belangrijke Zuid-Chinese haven afgelopen mei en je snapt wat beter waarom de containerprijzen enorm zijn gestegen. Stond de Shanghai Containerized Freight Index in januari 2000 nog rond de 1000, momenteel staat hij op meer dan 4000. “Uit een rondgang bij klanten van ABN AMRO blijkt ook dat de containerprijzen sterk zijn gestegen tot wel 15.000 tot 20.000 dollar per container mits ze überhaupt nog te krijgen zijn.”

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) berekende dat de afzetprijzen in de industrie vorige maand met 12,9 procent omhoog gingen. In april ging het ook al om een stijging van ruim 12 procent.

Wij zullen in onze webshop de prijzen aanpassen aan de actualiteit. Reeds bestelde artikelen worden uiteraard tegen de oude prijs geleverd.